nedeľa 12. augusta 2012

Panta Rhei


Panta rhei, všetko plynie. Skratka tvrdenia, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš.
Na Slovensku (i v iných krajinách? Neviem) však toto označenie rozbúcha srdce každého bibliofila. Veď je to názov siete kníhkupectiev!

Predajňa kníh je jediný obchod, ktorý ma dokáže zaujať a ktorého návštevu nepovažujem za nutné zlo. A práve Panta Rhei má predajne, ktoré ukoja každého fanatika. Počul som tvrdenia, že sú drahí. Ale také niečo môže povedať len barbar - veď baviť sa v súvislosti s knihami o cenách je také nejaké... Nevhodné.Nekultúrne. Priam bezbožné, narúšajúce všetky vyššie princípy.

Správa o tom, že Panta Rhei hrozí bankrot, ma preto zarmútila. A potešilo ma, že sa z najhoršieho vyplatili. No teraz poviem jednu úplne hrôzostrašnú vec: potešilo ma i to, že ich kupuje J&T. Nie, naozaj nefandím finančným žralokom. Ale nevzrušovalo by ma ani keby ich kúpila spoločnosť Belzebub & Mefistoteles. 
J&T - alebo hocikto iný - ma teší len preto, lebo moje obľúbené kníhkupectvá budú ďalej žiť.
Je asi pravda, že pojem "cena kníh" získava vo vzťahu k finančníkom trochu iný rozmer. Že z lásky ľudí ku knihám budú chcieť vyťažiť bubáčikym, veď nie sú charita.
Skutočný bibliofil je však nad to povznesený. Pretože vyšší princíp.
Tak to bolo od počiatku, tak je to i teraz, tak to bude na veky vekov. Tu slogan Panta rhei akosi stráca platnosť.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára